
Кукувицата е птица, която снася своите яйца в чужди гнезда. Кукувицата във филма -лапландката Анни - прави точно обратното. Тя спасява двама чужденци, прибира ги в своя дом и ги връща към живота. "Кукувица" е и военен жаргон за снайперистите-самоубийци, приковани на едно място с пушка в ръка, които трябва да убият възможно най-много врагове, преди самите те да бъдат убити. Снайперистът във филма обаче избира съвсем различен път. С Прометееви мъки той се освобождава от своята верига и избира живота. Руснакът и сражавалият се на страната на немците финландец се срещат в една колиба край реката. Събрани и спасени от една жена. Една жена, която отмива от тях миризмата на смърт и война. За нея униформите на враждуващите страни са просто дрехи, които трябва да изпере. Символите, които разделят двама души и ги превръщат във врагове, са й непонятни. Униформата е нещо изкуствено, което скрива и потиска човешката природа. Финландецът е с немска униформа. Абсолютно условна маркировка, която обаче е повече от достатъчна, за да иска руснакът да го убие. (Аналогично "английският пациент" от едноименния филм беше унгарец. Униформата свежда човека с цялото му минало, мечти и история до най-простия знак.) Войната дехуманизира, тя превръща хората в чаркове, във винтчета в служба на големите идеологии. Налагат се разделения там, където ги няма. Няма граници на земята. Хората са тези, които си играят да прокарват въображаеми черти. В крайна сметка Вейко и Майнатаси (дори само заради това име си заслужава да гледате филма ;) не са толкова различни. Те и двамата са хора. Всяка човешка смърт ме намалява, защото аз съм част от цялото човечество.
Кукувичка е филм в чест на живота. Срещу него се изправя жадната, хищна, неестествена смърт, която изтръгва от света млади мъже, много преди да дойде часът им. Войната, която се намесва в извечния ритъм на нещата, за да прекъсне поколения, да остави вдовици и духовни инвалиди. Анни е животът в плът и кръв. Крехкият, хитричък, прост, всепобеждаващ и упорит живот. Във филма ясно се противопоставят жената като живот и мъжът като сеещ смърт. Странна е тази диалектика на раждането и войната.
Нанси Хюстън в статията си "Матрицата на войната: майки и герои" посочва много митични примери, в които мъжете, свързани с войната, приемат родилни болки. В епоса за ирландския герой Кучулайн бременната фея Мача, след като, принудена от мъжа си да участва в състезание, надбягва всички кралски коне и на финалната линия изнемощяла внезапно ражда близнаци, се провиква страховито към всички мъже: „Отсега нататък вие ще търпите същия срам, който ми наложихте. Когато времената се най-тежки, всеки един от вас, жителите на тази провинция, ще има сила не повече от жена родилка при това за толкова време, колкото жената остава на легло – пет дни и четири нощи, до девето поколение.” В Спарта пък единствените хора, чиито имена било позволено да се изписват върху надгробните камъни, били тези на мъжете, паднали в бой, и на жените, умрели при раждане.
Благодарение на способността си да дават живот жените получават необикновена власт и сила. Като контрапункт мъжете издигат престижа на войната - славна кървава мистерия. Любопитно е как нашата култура облагодетелства наративите за войната. Още от Илиадата през всички рицарски романи, та чак до Война и Мир, основните разкази на европейския свят се въртят около военната сцена. Тя е герочина и славна. Обратно, разказите за женското раждане минават в жанра на клюката, всекидневната история. Раждането на едно дете не се счита за героично, въпреки че това често е не по-малко опасно отколкото войната. "Кукувичка" обръща перспективата и отдава заслужена слава на раждането, на живота, на любовта. В крайна сметка мъжете не сеят смърт, а създават деца. Всеки от тях тръгва по своя път, но Анни остава със своите близнаци, на които разказва историята за бащите им. Има нещо много митично в целия филм. В малката къща - образ на света. В реката на забравата. В близнаците, които ще съградят новия космос: света след Голямата война.

Чужденците се връщат в домовете си. Всеки поема по своя път. Но и двамата знаят, че някъде там ги чака тя, вперила поглед в нощта. Като тъмната нощ, като бързата река, като луната, останала сама на небето, тя ги чака, готова да се превърне в куче и да ги измъкне от Отвъдното. Животът в женски род, който хапе, който шепне като вятъра и вика в нощта. И няма нищо по-хубаво от това да си жив.
Възхищавам ти се! Поздравления! :)
ОтговорИзтриванеВъв връзка с тематиката на филма - прочети "Франки Фърбо" на Уилям Уортън ;)
Владислава
Благодаря ти:)) Не съм чела тази книга, но ще си я намеря. Напоследък май повече гледам филми, отколкото чета ;)
ОтговорИзтриванеХм, тогава ти препоръчвам да гледаш "Die Welle".
ОтговорИзтриванеНяма да ти разказвам за какво иде реч, за да подходиш максимално непредубедена. Но мисля, че ще ти хареса.